-
جستار : جریان شناسی روایت فارسی از انجمن سبعه
چهارشنبه 14 اسفند 1398 05:06
جستار چیستآرت جریانشناسی روایت مدرن فارسی 3:« علمای سبعه: ز هفت استاد، داد! » بهدین اروند جستار اول این پرونده به اهمیتِ حضور انسان در ادبیات مدرن پرداخت و ورود زنان به عرصههای کلانِ مدنی نقطهی آغاز ادبیات فرهنگِ مدرنِ معاصر دانست . جستار دوم تاثیرات سه مکتب بزرگ فرانسه، بریتانیا و روسیه را بر صنعت چاپ و فرهنگ...
-
جستار ادبی: جریان شناسی روایت مدرن در ادبیات فارسی
پنجشنبه 8 اسفند 1398 03:58
جستار ادبی: چیستآرت جریان شناسی روایت مدرن فارسی 2: «ادبیات در سال های قحطی» بهدین اروند جستار نخست به تکمیل این پیش فرض پرداخت که: «تفکر مدرنِ روایی در ادبیات فارسی، به معنی تفکری که تحت تاثیر آراء دورهی مدرنیسم “انسان” را مرکز معرفت و تجربههای وی را، مبنای فهم قرار میدهد، برخاسته از مشروطه است و رسماً با ورود...
-
جستار ادبی : جریانشناسی روایت مدرن در ادبیات فارسی
دوشنبه 28 بهمن 1398 22:44
جستار ادبی چیستآرت «جریانشناسی روایت مدرن در ادبیات فارسی» پارهی نخست: "از اسطوره تا مشروطه" بهدین اروند پیش از جریانشناسی روایت مدرن در ادبیات فارسی ، مشتاقم منظورم را از «روایت مدرن» روشن کنم. والاس مارتین در کتاب نظریههای روایت اعتراف میکند یکی از دشواریهای ناشی از انبوه نامها برای روایت، آن است که...
-
یادداشتی در تحریم جشنوارههای سیاسی
پنجشنبه 3 بهمن 1398 21:55
یادداشت چیستآرت تحریم جشنوارههای سیاسی: پیشبینی نتایج و پیشنهادات پارهی اول : «این همان کاری نیست که بیزاریمش؟» بهدین اروند در آوریل ۱۹۷۹ ، میشل فوکو در نامهای سرگشاده به مهدی بازرگان، نخستوزیر انقلاب وقت ایران مینویسد: «محاکمات سیاسی همواره در حکم محک هستند. نه از آن جهت که متهمان هرگز مجرم نیستند بلکه از این...
-
بیانیه تحریم جشنواره های سیاسی
چهارشنبه 25 دی 1398 08:17
چیستآرت بیانیه تحریم جشنواره سیاسی «درد، نام خانوادگی ماست» چیستآرت فجایع انسانی اخیر، جان باختن 176 قربانی شلیک به هواپیمای مسافربری، ارتحال بیش از 50 تن از هموطنانمان را حین تشییع جنازهی سردار قاسم سلیمانی در کرمان و هدف گلوله قرار گرفتن صدها تن از رشیدترین جوانانمان در جریان سرکوب اعتراضات آبان را به خانوادهی...
-
یادداشتی بر سانسور ادبی
جمعه 15 آذر 1398 03:14
یادداشت چیستآرتتاملی بر مناسبتهای ملی/میهنی یا:«آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا سانسور»بهدین اروند سوای بحثهای زبانشناسیک در مورد ریشهی لاتین سانسور، از روز نخست این واژه نمایندهی نوعی دیکتهی اخلاقی/سیاسی/مذهبی بوده و بالتبع مفهومی از دیکتاتوریهای تمامیتخواه را به ذهن متبادر میکند؛ اما تصور عمومی سانسور را...
-
جستارنامه: «خب که چه؟» یا عطا و لقای خط فارسی
شنبه 13 مهر 1398 23:01
جستار چیستآرت«خب که چه؟» یا عطا و لقای خط فارسیبهدین ارونددر روایات زردشتی آمده که طهمورث پیشدادی پس از پیروزی بر اهریمن هفت گونه خط را بهزور از او فرا گرفت؛ در اسناد سریانی میخوانیم: «زردشت اوستا را به هفت خط نوشت» و ابن ندیم نیز در کتاب الفهرست مینویسد که پیش از اسلام در ایران هفت خط وجود داشته: دین دبیره، ویش...
-
جستارنامه: برگردیم دوباره روایتش کنیم
سهشنبه 2 مهر 1398 23:33
جستار چیستآرت«برگردیم دوباره روایتش کنیم»بهدین اروند یکی از مخاطبین داستان که دلی کوچک داشت، با مهربانی مادرانهای از من، [آن من که داستان مینویسد] سراغِ سیاهیلشکرهایی را گرفت که در رمانهای تاریخی از برج و باروهای پادشاهِ مغلوب فرومیغلتند پایین، از مسافرانی که در فلان فیلم هالیوودی از هواپیمای در حالِ سقوط پرت...
-
جستارنامهی: از این همه دریچه
سهشنبه 26 شهریور 1398 03:07
جستارنامهی: از این همه دریچه بهدین اروند جستار زندگی به من آموخته که کمال در هر فن، نوعی دیدگاه و جهانبینی به صاحبِ فن میبخشد؛ نجارانِ بسیاری را دیدهام که دنیا را درختی زنده میپندارند و ما را “موریانهای در میانِ تنهای پوک که خواب میبینیم خدا مرده است”. از پیرزنان بسیاری شنیدهام که: این دوکِ نخریسی برای...
-
جستارنامهی: دروغ می گویم پس هستم
یکشنبه 17 شهریور 1398 00:43
جستار ادبی: دروغ می گویم پس هستم محمدهادی سالاروزی گویند لوحی ست در اعماقِ زمان و مکان، منقوش به رازِ هستی. آنکه خواند خدا شد . « تراز الابراز » سه . تقلید را نکوهیدن نفیِ زندگی است. حرکت، بارزهی اساسیِ هستی، همانقدر حاملِ تغییر است که آبستنِ تکرار. اتم تا کیهان چنان مکررند که میکوشیم در چند علامت خلاصهشان کنیم....
-
چیستآرت
شنبه 16 شهریور 1398 23:09
چیستآرت از امکاناتی سخن میگوید که رهایی به ادبیات میبخشد. همراهمان باشید با: بازخوانی سنّت گزارش روز رصد داستان